اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
به گزارش ایرنا، سابقه اجرای آغاز عملیات اجرایی این آزادراه به طول 45 کیلومتر به سال های نخستین دهه 90 شمسی بر می گردد و براساس نیاز آن زمان و شلوغی جاده ها و خروج از ترافیک سرسام آور در ورودی شهرهای بزرگ همچون قائمشهر و ساری این طرح مصوب و وارد فاز اجرا قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، سابقه اجرای آغاز عملیات اجرایی این آزادراه به طول 45 کیلومتر به سال های نخستین دهه 90 شمسی بر می گردد و براساس نیاز آن زمان و شلوغی جاده ها و خروج از ترافیک سرسام آور در ورودی شهرهای بزرگ همچون قائمشهر و ساری این طرح مصوب و وارد فاز اجرا قرار گرفت.
با توجه به میزان جمعیت انسانی و تعداد خودروهایی که در آن دهه در کشور وجود داشت ضرورت بر این تشخیص داده شد تا این آزاد راه برای نفس کشیدن جاده های مازندران از دست ترافیک احداث شود.
طی این سال ها همچون 2 هزار و 700 طرح نیمه تمام دیگر در مازندران که اندر خم مشکلات و مصائبی همچون کمبود و نبود اعتبار برای تکمیل در مسیر اجرا بازمانده بودند؛ آزادراه قائمشهر به ساری نیز از این دست طرح های وامانده از مسیر تکمیل به شمار می رود که گذر زمان به نظر می رسید گَرد و غبار رکود بر آن نشاند.
افرادی که هر از گاهی مسیر عبورشان به محل احداث این آزادراه منتهی می شود شاهد این مدعی هستند که سال ها خبری از عملیات اجرایی مسیر وجود نداشت و انگار نه انگار طرحی به این گستردگی و با اهمیت آغاز شده است.
قائمشهری ها خاطره نه چندان خوبی از طرح های نیمه تمام در ذهنشان وجود دارد که به طور مثال می توان به بیمارستان رازی به عنوان تنها بیمارستان عفونی استان مازندران که ساخت آن 17 سال به طول انجامید و در نهایت با چانه زنی های زیاد برای تخصیص اعتبار در دول مختلف در نهایت این طرح بزرگ درمانی و بیمارستانی پارسال به بهره برداری رسید اشاره کرد.
اما سابقه پیگیری های چند وقت مسوولان ملی و استانی برای تکمیل آزادراه موردنظر بیانگر عزم و اراده جدی تر در دولت چهاردهم برای به سرانجام رساندن آن است به طوریکه وزیر راه و شهرسازی مازندران در نخستین سفر استانی خود به مازندران از مراحل اجرای این طرح بازدید و دستورات لازم را داد تا به چرخ اجرای طرح روغن بزند و حرکت آن را تند کند.
ایرنا گفت: در این جلسه علاوه بر جذب 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار وعده داده شده از سوی معاون وزیر، پیگیری برای مابقی اعتبار مورد نیاز از طریق سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادهای متولی انجام می شود.
مجری آزادراه قائمشهر به ساری این آزادراه یکی از بزرگترین طرح های راهسازی و عمرانی در حال ساخت در مازندران برشمرد و توضیح داد: اعتبار مورد نیاز برای خرید اراضی بمنظور آزادسازی مسیر سه همت برآورد شده است.
وی ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح راهسازی مازندران چهار هزار و 500 میلیارد ریال هزینه شد و پیشرفت فیزیکی آن حدود 15 درصد است.
وی اعلام کرد که با اختصاص اعتبار مورد نیاز امیدواریم کمتر از یک دهه این آزادراه به بهره برداری برسد.
به گزارش ایرنا، کلنگ احداث آزادراه قائمشهر به ساری در سالهای ابتدایی دهه 90 شمسی به زمین زده شد و روند رکود تا سال 1395 ادامه یافت و در آن سال با مصوبه هیات وزیران دستورات لازم برای اجرای طرح اتخاذ و ابلاغ شد و جان دوباره به این طرح بخشید و از سال 1402 وارد فاز اجرایی شد.
تصویب نامه هیات وزیران در باره ساخت آزاد راه قائمشهر - ساری را معاون اول رئیس جمهوری در دولت دوازدهم خرداد ماه سال 1395 به وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرده بود.
بر اساس این تصویب نامه وزارت راه 30 درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث آزادراه قائم شهر- ساری و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل ردیف اعتباری شماره (40702818) قوانین بودجه سنواتی و فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط تأمین و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند. طرف مشارکت نیز تأمین هفتاد درصد 70 درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می کند.
مشخصات جغرافیایی آزادراه قائمشهر - ساری بدین گونه است که این آزادراه از عبور متانکلا منطقه ای در ورودی شهر قائمشهر از مسیر خیابان آیت الله صالحی مازندرانی تا مهد دشت قطع شده و بعد از پلیس راه ساری به سمت نکا به محور سراسری کشور وصل می شود.
بنا به اظهار نظر مجریان آزاده راه، این مسیر در اصل به عنوان کنار گذر جنوبی شهرستان های قائمشهر، ساری و میاندورود است که در آنزمان مدت اجرای طرح چهار ساله پیش بینی شد و برای این منظور اعتبار 170 هزار میلیارد ریالی در نظر گرفته شد، وزارت راه و شهرسازی مشارکت شرکت راهسازی متولیان سرمایه گذاری و تامین مالی این طرح می باشند.
مازندران 10 هزار و 400 کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.
هراز، کندوان، سوادکوه، کیاسر، کناره و جاده گلوگاه 6 محور اصلی مازندران است که این استان را به استان های تهران، البرز، سمنان، گیلان و گلستان متصل می کند.
آزادراه 45 کیلومتری قائمشهر به ساری، طرحی برای خروج شلوغ ترین جاده شمال کشور (جاده فعلی قائمشهر به ساری) از گره ترافیکی در دهه های گذشته به شمار می رود.
{{name}}
{{content}}